قصد اقامتمسافری که قصد میکند دستکم دَهروز در جایی بماند؛ تا هنگامی که در آنجا هست نمازهایش کامل و
روزهها را باید بگیرد.
پرسش این است که آن دستکم دَهروز چگونه محاسبه میشود؟
آیتالله خامنهای: اگر مسافر پیش از طلوع خورشید به محل اقامت برسد، در صورتی که قصد جدی داشته باشد که حداقل تا غروب روز دهم در آن محل اقامت داشته باشد، نمازش تمام است و اگر پس از طلوع خورشید در بین روز به محل اقامت برسد، در صورتی که قصد جدی داشته باشد که تا همان ساعت ورود در روز یازدهم در محل، اقامت داشته باشد، نمازش تمام است.
توضیح این حکم با مثال:مسافری پیش از طلوع آفتابِ سوم فروردین به شهری که میخواهد در آنجا بماند میرسد. او برای این که بتواند روزههایش را بگیرد باید دستکم تا غروب روز دوازدهم در آنجا بماند و اگر پس از طلوع آفتاب، برای مثال، ساعت 10 صبح به آنجا برسد باید دستکم تا ساعت 10 روز سیزدهم در آنجا بماند. کمتر از این، نمازش شکسته است و نباید روزه بگیرد.
بیرونرفتن از محل اقامت
پرسش: مسافری که میخواهد ده روز در شهری اقامت داشته باشد و در بین ده روز به اطراف آن شهر هم برود؛ نماز او تمام است یا شکسته؟
آیتالله خامنهای: اگر قصد خروج به مقدار کمتر از مسافت شرعی دارد، در صورتی که خروج او به گونهای باشد که عرفاً اقامتِ دَهروز در آن شهر صدق کند؛ اشکال ندارد. مثلاً دو سه بار بخواهد برود و حداکثر تا نصف روز برگردد، میتواند قصد اقامت کند و خروج او منافاتی با قصد اقامت ده روز ندارد؛ ولی قصد خارجشدن در یک دفعه به مدت 15 ساعت، محل اشکال است.
توضیح: کسی میخواهد به سفر برود و در شهر دیگری باشرایطی که در یادداشت بالا بیان شد دستکم ده روز اقامت کند. او این قصد را نیز دارد که پس از رس مدیریت جهادی...
ما را در سایت مدیریت جهادی دنبال می کنید
برچسب : نویسنده : 5pishgar1 بازدید : 26 تاريخ : يکشنبه 26 فروردين 1403 ساعت: 1:17